2016年11月26日 星期六

Lemonade - Alex Boye 中文歌詞

這個星期跟小朋友介紹英文諺語 When life gives you lemons, make lemonade (看這篇文章).
講完Alex's Lemonade Stand 的故事之後,心血來潮上 youtube 想看看是否有相關歌曲,竟然真的被我找到一首超棒的歌,歌名就叫 Lemonade

這首歌輕快好聽,但更重要的是,歌詞非常勵志-當生命給你酸苦的檸檬時,只要能轉念,下點工夫,把它做成好喝的檸檬汁,你的人生會很不一樣。


LEMONADE - Alex Boye

I'm just so broke you won't believe 
你一定不相信我有多潦倒
Can't get a dollar out of me 
身上一毛錢都沒有
And as far as I can see 
就我所見
I'm losing control like a bad disease 
我像得了惡疾一般失控
No I just can't get relief 
得不到任何救援
I've been shot down by the life police, 
被生活完全擊潰
And everyday I try to rise 
每一天我努力振作
But I can't succeed 
但無法成功
Can anybody find a cure for me? 
有人能幫我找到救藥嗎?
You can be bitter, bitter, bitter 
你可以苦澀怨恨
Or you can be better, better, better 
但你也可以選擇讓自己變好

When life gives you lemons 當生命給你酸苦的檸檬instead of champagne 而非香檳時
Don't worry little children 
孩子們,不要煩惱
And don't complain 
也不要抱怨
Remember you're golden 
記住,你是珍貴的
So find some sugar cane 
去找些蔗糖
When life gives you lemons 
當生命給你酸苦的檸檬時
Make lemonade 
做檸檬汁吧!

Hama kama hama kama heyama kama x2 

Now everyday is like a brand new year, 
現在,每天都像新年
I throw my hands up in the air 
我高舉雙手
Like I just don't care, 
彷彿毫不在乎
I'm moon walking down the streets 
我在大街上滑步跳舞
Feeling like oh yeah (oh yeah!) 
感覺就像,對呀!
like the bottom of the glass now I see clear
像杯底玻璃般看得透澈
So now I laugh just a little more (Yeeheheee!) 
現在我能笑得更開懷
I stand much taller than I did before (Yahahaa!) 
站得以前更挺立
I know I'm not where I need to be 
我知道我還沒到達目的地
But I thank God that I'm not 
但感謝上帝我已不再
where I used to be, 
在過去的困境裡
I used to be bitter, bitter bitter 
我過去苦澀怨恨
And now I feel better, better, better 
但我現在感覺愈來愈好

When life gives you lemons 
當生命給你酸苦的檸檬
instead of champagne 而非香檳時
Don't worry little children 
孩子們,不要煩惱
And don't complain 
也不要抱怨
Remember you're golden 
記住,你是珍貴的
So find some sugar cane 
去找些蔗糖
When life gives you lemons 
當生命給你酸苦的檸檬時
Make lemonade 
做檸檬汁吧!

Hama kama hama 

I was saved for a reason 
我獲得救贖,雖然原因
That I can't explain
我也無法解釋 
Got something new to believe in 
重新開始相信
I'm awakened again  
重新覺醒
So many miracles are 
有這麼多奇蹟
Happening each day 
每天都在發生
If I can just get out of  
只要我能不去擋住
My own way 
自己的路


******************


這位歌手Alex Boye 本身就是 When live gives you lemons, make lemonade 這句諺語的實踐者。

他的父母是非洲奈及利亞人,但母親懷他時獨自移居英國,所以他從沒見過父親,後來母親回奈及利亞再婚,卻將他留在英國給寄養家庭照顧。他從小就過得很辛苦,但是卻從不放棄努力,終於在他熱愛的音樂領域發光。更棒的是,他行有餘力之後,開始幫助別人,他有多首歌曲的收益是用來贊助非洲的慈善工作。

他有一系列以非洲風格翻唱暢銷歌曲的作品,真的非常好聽,極力推薦。
其中這首 Let It Go 翻唱版,當年曾在網路瘋狂流傳,裡面主唱的小女孩Lexi Walker歌聲實在是太驚人了,放在這裡給大家欣賞。



1 則留言: